Juoksijan säännöt

1. Säännöllinen ympärivuotinen harjoittelu.

2. Haastavan mutta realistisen tavoitteen asettaminen.

3. Säännöllisyys harjoittelussa, levossa ja koko elämässä.

4. Juoksija kehittyy juoksemalla. Muista myös oheisharjoittelu. Sen avulla lisäät harjoitusmääriä turvallisesti ilman jalkaongelmia.

5. Lihaskuntoharjoittelulla vahvistat lihasten lisäksi myös jänteitä ja niveliä, kestämään juoksun tuomat rasitteet.

6. Parhaaseen tulokseen päästään nousujohteisella harjoittelulla.

7. Vuorottele kovia ja helppoja harjoituksia. Harjoittelun rytmitys ja riittävän erilaiset harjoitukset kehittävät.

8. Peruskestävyys on tärkein. Harjoita siis aluksi kestävyyttä, vasta myöhemmin nopeutta. Eli rakenna ensin perusta kuntoon.

9. Maltti on valttia.

10. Kunto kasvaa levossa, älä siis harjoittele liikaa. Yliharjoittelun välttäminen ehkäisee ylirasittumista.

11. Pidä harjoituspäiväkirjaa, se auttaa hahmottamaan harjoittelun kokonaisuutta ja kehittämään harjoittelua.

12. Panosta hyviin ja sinulle sopiviin varusteisiin. Testaa erilaisia jalkineita ja pyri analysoimaan omien jalkojesi tarpeet.

13. Huomioi ikäsi harjoittelussa. Iän myötä keho vaatii enemmän aikaa palautuakseen.

14. Älä koskaan harjoittele sairaana!! Älä urheile terveydelläsi!!

15. Rasitusvammat eivät juuri koskaan ole huonoa tuuria. Vamman taustalla löytyy yleensä selkeä syy- useimmiten vääränlainen harjoittelu tai huonot jalkineet.

16. Hanki valmennustietoa mahdollisuuksien mukaan. Pidä silti järki harjoittelussa, älä pyri ammattijuoksijoiden määriin.

17. Harjoittelu kilpailuihin pohjautuu laajaan perusharjoitteluun ja lyhyeen terävöittämisjaksoon. Lepää ennen tärkeää kilpailua.

18. Etsi ystävistäsi sellaisia, joiden kanssa voit liikkua yhdessä. Yhdessä on monesti hauskempaa kuin yksin. Vastuuntunto ryhmää kohtaan auttaa jatkamaan, vaikka itse ei jaksaisikaan.

19. Muista. Elämän kokonaisuus vaikuttaa harjoitteluun!!

Lähteet: Juoksijan harjoitusopas. Askeleet Cooperista maratoniin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *